Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Πως μπορείτε να αναπτύξετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη

Μάθετε ποια είναι τα συναισθήματα.

Χρησιμοποιήστε τον κατάλογο των συναισθημάτων για να εξοικειωθείτε μ’ αυτά (ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ).

Εξασκηθείτε στη γλώσσα των συναισθημάτων, δίνοντας όνομα σ’ αυτό που νιώθετε. Χρησιμοποιήστε φράσεις τύπου: «Νιώθω ...... (συναίσθημα)»

Προσδιορίστε τους φόβους και τις επιθυμίες σας.

Διερευνήστε πως νιώθετε εσείς αντί να χαρακτηρίζετε τους ανθρώπους ή τις καταστάσεις.

Παραδείγματα:

«Νιώθω ανυπόμονος» αντί «Αυτό είναι γελοίο».

Νιώθω πληγωμένη και πικραμένη» αντί «Είσαι ένας αναίσθητος κόπανος».

«Νιώθω φόβο» αντί «Οδηγείς σαν ηλίθιος».

Μάθετε να διακρίνετε τις σκέψεις από τα συναισθήματα.

Σκέψεις δηλώνουν οι φράσεις τύπου: «Νιώθω ότι ...» , «Νιώθω σαν ....», «Νιώθω σα να ....»

Συναισθήματα δηλώνουν οι φράσεις τύπου: «Νιώθω ...... (συναίσθημα)».


Πάρτε την ευθύνη για τα συναισθήματά σας.

Πείτε «Νιώθω ζήλεια» αντί «Με κάνεις να ζηλεύω».

Αναλύστε τα δικά σας συναισθήματα αντί για την πράξη ή τα κίνητρα των άλλων ανθρώπων.

Προσδιορίστε τις ανικανοποίητες συναισθηματικές σας ανάγκες.

Αφήστε τα συναισθήματά σας να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε τις ανεκπλήρωτες συναισθηματικές σας ανάγκες.

Για παράδειγμα, «Πως νιώθω;», «Τι θα με βοηθούσε να νιώσω καλύτερα;»

Αναπτύξτε το θάρρος και την αυτοπεποίθηση να ακολουθήσετε τα συναισθήματά σας και να φροντίσετε τον εαυτό σας.

Χρησιμοποιήστε και τα συναισθήματά σας για να πάρετε αποφάσεις για σας ή για τους άλλους.

Παραδείγματα:

«Πως θα νιώσω αν το κάνω αυτό;» Πως θα νιώσω αν δεν το κάνω;»

Ρωτήστε τους άλλους «Πως νιώθεις;», «Τι θα σε βοηθούσε να νιώσεις καλύτερα;»


Χρησιμοποιήστε τα συναισθήματα για να θέσετε και να επιτύχετε στόχους.

Σκεφτείτε πως θέλετε να νιώσετε εσείς ή πως θέλετε να νιώσουν οι άλλοι π.χ. οι υπάλληλοι, οι πελάτες, οι μαθητές, τα παιδιά, ο σύντροφός σας.

Πάρτε ανατροφοδότηση και παρακολουθήστε την πρόοδο προς τους συναισθηματικούς στόχους που έχετε βάλει. Για παράδειγμα, αν το συναίσθημα που επιδιώκετε να νιώσουν οι πελάτες ή οι μαθητές σας είναι ο σεβασμός, ζητήστε τους κατά περιόδους να βαθμολογήσουν πόσο σεβασμό εισπράττουν, σε μια κλίμακα από το 0 ως το 10.

Νιώστε ενεργοποιημένοι, όχι θυμωμένοι.

Χρησιμοποιήστε το θυμό για να νιώσετε ενεργοποίηση και να είστε δημιουργικοί και παραγωγικοί.

Επικυρώστε τα συναισθήματα των άλλων.

Δείξτε ενσυναίσθηση, κατανόηση και αποδοχή στα συναισθήματα των άλλων.

Χρησιμοποιήστε τα συναισθήματα για να σεβαστείτε τους άλλους.

Για παράδειγμα, «Πως θα νιώσεις αν εγώ κάνω αυτό;» «Πως θα νιώσεις αν δεν το κάνω;». Ακούστε τον άλλο και λάβετε υπόψη τα συναισθήματά του.

Αποφύγετε να δίνετε συμβουλές, εντολές, να ασκείτε κριτική, να κάνετε κήρυγμα στους άλλους. Προσπαθήστε να τους ακούσετε με ενσυναίσθηση και χωρίς κριτική.


Εκφράστε τα συναισθήματά σας. Ανακαλύψτε ποιος σας ακούει, σας κατανοεί, σας επικυρώνει και νοιάζεται για σας.

Αποφύγετε τους ανθρώπους που σας ακυρώνουν.

Αν δεν μπορείτε να τους αποφύγετε τελείως, προσπαθήστε να περνάτε όσο το δυνατό λιγότερο χρόνο μαζί τους και να μην τους επιτρέπετε να σας επηρεάζουν ψυχολογικά.

Δουλέψτε πάνω στη διαχείριση των αρνητικών σας συναισθημάτων.

Να θυμάστε ότι:

Η επίγνωση των συναισθημάτων σας αυξάνει την αυτογνωσία σας και η αυτογνωσία βοηθά στην αυτοβελτίωση.

Οι πράξεις και η συμπεριφορά υποκινούνται από τα συναισθήματα. Έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε πως θα ανταποκριθούμε σε ένα συναίσθημα. Αν το θυμόμαστε αυτό, μπορούμε να νιώθουμε ότι έχουμε έλεγχο, το οποίο μας ενδυναμώνει. Το να αναλαμβάνουμε την ευθύνη για την εκπλήρωση των αναγκών μας, επίσης μας ενδυναμώνει.


Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr