Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Κατάθλιψη: μήπως σας αφορά;

Τι είναι κατάθλιψη;

Πολλοί άνθρωποι λένε “έχω κατάθλιψη” ενώ στην πραγματικότητα εννοούν “είμαι θλιμμένος, απογοητευμένος γιατί χώρισα, έχασα τη δουλειά μου κοκ.” Αυτά τα “σκαμπανεβάσματα” της ζωής είναι συνηθισμένα και φυσιολογικά. Οι περισσότεροι άνθρωποι συνέρχονται αρκετά γρήγορα.

Στην πραγματική κατάθλιψη, τα συμπτώματα παραμένουν για αρκετό διάστημα και παρεμποδίζουν τις καθημερινές δραστηριότητες.

Ποιους επηρεάζει;

Τουλάχιστον ένας στους τρεις ανθρώπους έχουν κάποιο επεισόδιο κατάθλιψης στη ζωή τους. Είναι μια πολύ συνήθης κατάσταση που εκδηλώνεται ιδιαίτερα τις γυναίκες και μπορεί να κρύβεται πίσω από μια σωματική ασθένεια ή από άλλα ψυχολογικά προβλήματα όπως άγχος, κρίσεις πανικού, εμμονές, φοβίες.

Συμπτώματα

Όσο περισσότερα από τα παρακάτω συμπτώματα αναγνωρίζουμε, τόσο περισσότερο προσεγγίζουμε τη διάγνωση της κατάθλιψης, η οποία μπορεί να είναι ήπια ή αρκετά σοβαρή ανάλογα με την ένταση των συμπτωμάτων.

Αδικαιολόγητη και επίμονη θλίψη, δυστυχία.

Έλλειψη ευχαρίστησης και ενδιαφέροντος για τη ζωή

Αισθήματα ενοχής, αναξιότητας, απελπισίας, ανημπόριας

Έλλειψη συγκέντρωσης που δυσχεραίνει την καθημερινή δραστηριότητα

Διαταραχές του ύπνου/της όρεξης

Έλλειψη ενέργειας, συνεχής αίσθηση κόπωσης

Σκέψεις αυτοκτονίας

Απώλεια διάθεσης για σεξ.

Ευερεθιστότητα, ταραχή, νευρικότητα ή υπερβολική απάθεια.

Επίμονα σωματικά προβλήματα που δεν αποκαθίστανται παρά την θεραπευτική αγωγή.

Που οφείλεται;

Η αιτιολογία της κατάθλιψης δεν έχει κατανοηθεί πλήρως. Σε πολλές περιπτώσεις πυροδοτείται από τραυματικά, στρεσογόνα γεγονότα (διαζύγιο, ασθένεια, ανεργία κλπ.) ενώ σε άλλες περιπτώσεις δεν υπάρχει προφανής λόγος. Κάποιοι άνθρωποι φαίνεται να είναι πιο ευαίσθητοι στις επιδράσεις στρεσογόνων παραγόντων, ίσως λόγω γενετικής προδιάθεσης. Το οικογενειακό ιστορικό κάθε ατόμου, τα ψυχολογικά του χαρακτηριστικά και το κοινωνικό περιβάλλον, παίζουν όλα σημαντικό ρόλο. Οπότε, η κατάθλιψη είναι προϊόν μιας σύνθετης αλληλεπίδρασης μεταξύ βιολογικών και ψυχο-κοινωνικών παραγόντων.

Θεραπεία

Σε αρκετές περιπτώσεις, ένα επεισόδιο κατάθλιψης ξεπερνιέται χωρίς θεραπεία. Μπορεί όμως να χρειαστεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα στο οποίο το άτομο υποφέρει, διαταράσσονται οι σχέσεις του, η εργασία του και ενδέχεται να καταφύγει στο αλκοόλ ή σε απαγορευμένες ουσίες προκειμένου να βρει κάποια ανακούφιση. Κάποιοι επίσης σκέφτονται την αυτοκτονία. Οπότε είναι καλό να αναζητήσουμε την κατάλληλη μορφή θεραπευτικής αγωγής από έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Κατά κύριο λόγο, η κατάθλιψη χρειάζεται ψυχολογική υποστήριξη και διερεύνηση των βαθύτερων αιτιών του προβλήματος που μπορεί να μην είναι τόσο προφανείς. Σε σοβαρές καταστάσεις, η ψυχολογική θεραπεία μπορεί να συνδυαστεί με αντικαταθλιπτικά φάρμακα για να ανακουφιστούν τα συμπτώματα.


Πως να βοηθήσετε τον εαυτό σας

Μιλήστε για τα συναισθήματά και τις ανησυχίες σας με τους αγαπημένους σας

Φροντίστε να ξεκουράζεστε αρκετά και να χαλαρώνετε

Αποφύγετε το αλκοόλ, το κάπνισμα, τις απαγορευμένες ουσίες

Ακολουθείστε μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή

Κάντε κάποιο είδος φυσικής άσκησης σε τακτική βάση

Ζητήστε τη βοήθεια ειδικού αν υποφέρετε. Όπως προσφεύγουμε στον εξειδικευμένο γιατρό για ένα οργανικό πρόβλημα, είναι εξίσου φυσιολογικό να απευθυνόμαστε στον ειδικό για ψυχολογικά θέματα.

Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr

Διαβάστε επίσης

Σωματικά και ψυχονοητικά χαρακτηριστικά της κατάθλιψης

Πένθος και Μελαγχολία – Πώς συσχετίζονται;

Θεραπεία Gestalt και κατάθλιψη

Πώς να διαχειριστείτε την κατάθλιψη

Αυτοβοήθεια για την κατάθλιψη