Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Αυτοβοήθεια για την κατάθλιψη

Παραθέτουμε κάποιες τεχνικές που θα σας βοηθήσουν να νιώσετε πιο θετικοί, γαλήνιοι και χαρούμενοι.

Δώστε έμφαση στην αυτο-αγάπη.

Μερικοί τρόποι για να το κάνετε αυτό είναι: να είστε υπομονετικοί και συμπονετικοί με τον εαυτό σας, να παρατήσετε τα τελειομανή πρότυπα, να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας όλα τα υπέροχα χαρακτηριστικά και ταλέντα σας και να δίνετε στον εαυτό σας έπαινο και ενθάρρυνση.

Μπορείτε να κάνετε διαλογισμό αυτο-αγάπης, που είναι ιδιαίτερα ανακουφιστικό και αναζωογονητικό. Μιλήστε στον εαυτό σας όπως θα μιλούσατε σε κάποιον άλλο που θέλετε να του εκφράσετε την αγάπη σας. Είναι υπέροχο να δίνετε στον αυτό σας αυτό που θέλετε και χρειάζεστε.

Ακούστε το εσωτερικό σας παιδί, χωρίς αντίσταση.

Αφήστε το εσωτερικό σας παιδί να νιώσει και να εκφράσει αυτό που βιώνει και να θρηνήσει όταν το χρειάζεται. Υπενθυμίστε του ότι είστε πάντα εκεί για να το ακούσετε και να το αγαπήσετε.

Όταν το εσωτερικό σας παιδί νιώθει θυμό, επικυρώστε το συναίσθημα του και καθησυχάστε το. Υπενθυμίστε του ότι αξίζει να έχει καλές σχέσεις με υγιή όρια.

Παρατηρήστε πώς νιώθετε στο σώμα σας όταν είστε αναστατωμένοι.

Καθώς παρατηρείτε τις δυσάρεστες αισθήσεις σας, δώστε τους όνομα. Για παράδειγμα, «νιώθω βάρος στο στήθος μου», «νιώθω σαν να θέλω να κλάψω», «τα χέρια μου είναι ζεστά», «το κεφάλι μου σφίγγεται», «πονάει το στομάχι μου», «οι μύες μου είναι σφιγμένοι».

Καθώς επιτρέπετε στις αισθήσεις σας να υπάρχουν, θα παρατηρήσετε ότι αρχίζουν να διαλύονται από μόνες τους.

Όταν κάνετε αυτή την άσκηση, μπορείτε επίσης να παρατηρήσετε τις σκέψεις που προκαλούν τις δυσάρεστες αισθήσεις. Παρά τις δυσάρεστες αισθήσεις σας, μπορείτε κάνετε μια θετική σκέψη και θα διαπιστώσετε ότι θα νιώσετε καλύτερα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας, «Παρ ‘όλες αυτές τις δυσάρεστες αισθήσεις, ξέρω ότι τα πράγματα μπορούν να γίνουν όπως τα θέλω.»

Ζητήστε από κάποιον άλλο αυτό που χρειάζεστε.

Παραδείγματα από πράγματα που μπορείτε να ζητήσετε: ένα μασάζ, μια χάρη, κάποιον να σας ακούσει ή να σας βοηθήσει να λύσετε ένα πρόβλημα, ένα ραντεβού με τον σύντροφό σας ή ένα φίλο ή μέλος της οικογένειας.


Κάντε ευχάριστες δραστηριότητες για να μπορέσετε να εστιάσετε στο παρόν.

Μπορείτε να κάνετε διαλογισμό, να περάσετε χρόνο με ένα φίλο ή μέλος της οικογένειας, να διαβάσετε, να κάνετε ένα χόμπι που σας αρέσει, να ακούσετε μουσική, να κάνετε ένα ζεστό μπάνιο, να παρακολουθήσετε την αγαπημένη σας τηλεοπτική εκπομπή ή μια ταινία, ή να προσφέρετε στον εαυτό σας κάτι που θέλετε.

Ο χρόνος που περνούμε στη φύση μας βοηθάει να γειωθούμε στην παρούσα στιγμή. Μας δίνει μια ανεξήγητη γαλήνη και χαρά που μας αναζωογονεί. Επιδιώξτε να πάτε μια βόλτα στο δάσος ή στη θάλασσα, να αγναντέψετε ένα ωραίο φυσικό τοπίο κοκ.

Συγκεντρωθείτε στη σκέψη ότι «όλα είναι δυνατά.»

Δεν χρειάζεται να ξέρετε πώς θα πραγματοποιηθούν οι επιθυμίες σας. Απλά χαλαρώστε, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν δυνατότητες που θα ξεδιπλωθούν. Για παράδειγμα, υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι είναι δυνατό να νιώσετε καλά σωματικά και συναισθηματικά, να έχετε πληρότητα και ευημερία, να έχετε αγάπη, χαρά και γαλήνη στη ζωή αας.

Χρησιμοποιήστε έναν οραματισμό για να απελευθερώσετε τις οδυνηρές σκέψεις σας.

Στη φαντασία σας, τοποθετήστε τις αρνητικές σκέψεις πάνω σε φύλλα και παρακολουθήστε τα να πλέουν ήρεμα μακριά ή τοποθετήστε τις πάνω στα βαγόνια μια εμπορικής αμαξοστοιχίας και παρακολουθήστε τα να απομακρύνονται.

Αυτές οι ασκήσεις βοηθούν να πάρουμε απόσταση απ’ ότι μας απασχολεί και να νιώσουμε ελαφρύτεροι.

Εξασκήστε την ευγνωμοσύνη σας για τις καλές εποχές.

Παρατηρήστε πως είναι όταν δεν έχετε κατάθλιψη. Παραμείνετε απόλυτα παρόντες σε αυτές τις στιγμές και εκτιμήστε τις. Παρατηρήστε πως νιώθετε στο σώμα σας όταν δεν έχετε κατάθλιψη.

Αποκτώντας επίγνωση των στιγμών που νιώθετε καλά, όταν έρθει ξανά η κατάθλιψη θα ξέρετε ότι δεν είστε πάντα έτσι. Μπορείτε να αναγνωρίσετε ότι «και αυτό θα περάσει».

Γίνετε δημιουργικοί.

Μερικές φορές αυτό που χρειάζεται για να βγούμε από το λάκκο της κατάθλιψης είναι να είναι γίνουμε δημιουργικοί. Μπορεί να έχετε κατάθλιψη επειδή δεν ολοκληρώνετε σημαντικά πράγματα ή μπορεί να είστε σε κατάθλιψη και ως εκ τούτου δεν ολοκληρώνετε σημαντικά πράγματα. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, η δημιουργικότητα μπορεί να σας κάνει να νιώσετε καλά με τον εαυτό σας και να ανεβάσει τη διάθεσή σας.

Όταν νιώθετε κατάθλιψη, πιθανότατα δεν έχετε διάθεση να κάνετε τίποτα. Μπορείτε ωστόσο να πείτε στον εαυτό σας, «Παρά το πώς νιώθω στο σώμα μου και αυτές τις ενοχλητικές σκέψεις, θα πλύνω έτσι κι αλλιώς τα πιάτα μου (ή οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα).» Μόλις κάνετε ένα πράγμα μάλλον θα νιώσετε μια αίσθηση ολοκλήρωσης που συνήθως αποτελεί κίνητρο για να κάνετε κι άλλα πράγματα.


Κάντε χώρο μέσα σας για την αγάπη.

Επιδιώξτε να έχετε επαφή με θετικούς και αξιαγάπητους ανθρώπους και υγιείς σχέσεις. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι αξίζετε να έχετε καλές σχέσεις που είναι θρεπτικές για σας. Ίσως να θέλετε περισσότερο χώρο σε ορισμένες σχέσεις και να αφήσετε κάποιες σχέσεις που δεν σας ταιριάζουν.

Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι οι άλλοι σας αγαπούν, ακόμη και αν δεν το δείχνουν με τον τρόπο που θέλετε. Σκεφτείτε ότι κάνουν το καλύτερο που μπορούν και ότι αν δεν αγαπούν τον εαυτό τους, τότε δε θα ξέρουν και πώς να αγαπήσουν εσάς.

Χρησιμοποιήστε αυτές τις τεχνικές τακτικά και σε σταθερή βάση, ώστε να ξεπερνάτε τις δύσκολες περιόδους πιο γρήγορα.

Θυμηθείτε ότι το λουλούδι που φροντίζουμε, ανθίζει.

Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr

Διαβάστε επίσης

Κατάθλιψη: μήπως σας αφορά;

Σωματικά και ψυχονοητικά χαρακτηριστικά της κατάθλιψης

Πένθος και Μελαγχολία – Πώς συσχετίζονται;

Θεραπεία Gestalt και κατάθλιψη

Πώς να διαχειριστείτε την κατάθλιψη