Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

θέματα υπερφαγίας ή βουλιμίας: Πως αποκαθίστανται;

Εάν έχετε κάποιο θέμα υπερφαγίας ή βουλιμίας, πιθανά όταν τρώτε να μην μπορείτε πραγματικά να καταλάβετε πότε έχετε χορτάσει. Συνεχίζετε να αισθάνεστε ότι πεινάτε αλλά όταν φάτε περισσότερο, νιώθετε σκασμένοι. Επιπλέον, συχνά «πέφτετε με τα μούτρα» σε ορισμένες τροφές «παρηγοριάς» και δυσκολεύεστε να σταματήσετε.

Αυτό είναι ένα μέρος του εαυτού σας που ενδίδει ή παραδίνεται στην απόλαυση του φαγητού.

Οποιεσδήποτε προσπάθειες κάνετε με δίαιτες και στέρηση, δίνουν μόνο προσωρινές λύσεις καθώς ό,σο βάρος χάνετε το ξαναπαίρνετε με ευκολία.

Ενδεχομένως να νιώθετε άσχημα για τον εαυτό σας και να ακούτε τη φωνή ενός «εσωτερικού κριτή» που σας κατακεραυνώνει. Αυτός ο «εσωτερικός κριτής» σας κατηγορεί που δεν καταφέρνετε να χάσετε βάρος και κάθε φορά που έχετε ένα επεισόδιο υπερφαγίας, γίνεται ιδιαίτερα σκληρός και σας χλευάζει. Και οι επικρίσεις του δεν αφορούν μόνο τις διατροφικές σας συνήθειες. Μπορεί να σας λέει ότι είστε άχρηστοι και αντιπαθητικοί. Μπορεί να σας λέει για παράδειγμα, «Είσαι τόσο παχιά και τεμπέλα, τόσο ανεπαρκής. Κανείς δεν θα σ’ αγαπήσει ποτέ γιατί δεν αξίζεις να αγαπηθείς.»

Αυτή η στάση του «εσωτερικού κριτή» συνήθως ακολουθεί το πρότυπο ενός από τους γονείς σας (ή και των δύο) που ήταν σκληρός, επικριτικός ή κακός μαζί σας. Πιθανότατα δεν πήρατε αρκετή φροντίδα και αγάπη από τη μητέρα σας (ή το βασικό φροντιστή σας) και ο δεσμός σας μαζί της δεν ήταν ικανοποιητικός, ίσως επειδή είχε ρίξει το βάρος στα άλλα της παιδιά ή αντιμετώπιζε δικά της θέματα. Ίσως «πεινάγατε» για την αγάπη της. Αν ισχύει αυτό, τότε θα υπάρχει ένα «παιδικό μέρος» του εαυτού σας που δεν πήρε ποτέ την αγάπη που χρειαζόταν από τη μητέρα σας και μάλλον προσπαθούσε να καθησυχαστεί τρώγοντας -κατά προτίμηση- μαλακά, γλυκά τρόφιμα. Αυτό είναι το μέρος του εαυτού σας που παραδίνεται στην ευχαρίστηση του φαγητού, προσπαθώντας να αναπληρώσει κάτι άλλο –συνήθως την έλλειψη αγάπης, φροντίδας, δεσμού κοκ.

Τι μπορώ να κάνω;

Χρειάζεται να γνωρίσετε το «μικρό παιδί» μέσα σας που ψάχνει για αγάπη από μια «μαμά». Να νιώσετε βαθιά συμπόνια για αυτό το παιδί και να του τη δείξετε. Αυτό το «μικρό παιδί» θα μπορέσει σταδιακά να εισπράξει την αγάπη που του δίνετε και να νιώσει περισσότερη ικανοποίηση.

Ακολουθώντας το σκεπτικό της προσέγγισης IFS (Internal Family Systems), όπως όλα τα μέρη σας, έτσι και ο «εσωτερικός κριτής» προσπαθεί να σας βοηθήσει. Θέλει να αγαπηθείτε και να νιώσετε συνδεδεμένη. Ίσως πιστεύει ότι αν σας κάνει να χάσετε βάρος και να είστε λεπτή, θα σας αγαπούν περισσότερο. Ωστόσο, αν έρθετε σε επαφή μαζί του και συνδιαλεχθείτε, θα μπορέσετε να τον κάνετε να καταλάβει ότι το να σας επιπλήττει δεν βοηθάει. Όταν σας δει να είστε καλοί με το «μικρό παιδί» μέσα σας, θα μαλακώσει κι αυτός. Έτσι θα μειωθεί το άγχος σας και θα μπορέσετε να κάνετε σιγά-σιγά πιο καλές επιλογές τροφών. Ο «κριτής» θα μπορέσει να χαλαρώσει και να παρακολουθεί τι συμβαίνει και καθώς αναπτύσσετε καλύτερες διατροφικές συνήθειες, σταδιακά θα αρχίσει να σας εμπιστεύεται για να φροντίζετε καλύτερα τον εαυτό σας μέσα από αγάπη.

Όταν λοιπόν χάσετε βάρος, δεν θα είναι από αυτόν τον «εσωτερικό κριτή» που σας διατάζει, σας επιβάλλει τη στέρηση και σας λέει ότι είστε απαράδεκτοι. Θα είναι από ένα μέρος αγάπης μέσα σας και θα φροντίζετε πραγματικά τον εαυτό σας επιλέγοντας υγιεινότερες διατροφικές συνήθειες. Θα προμηθεύεστε τρόφιμα που θα σας κάνουν καλό και θα βρείτε ωραίες συνταγές με αυτά τα τρόφιμα για να φτιάχνετε νόστιμα γεύματα για σας και την οικογένειά σας.

Θα μπορέσετε επίσης να δώσετε προσοχή στο πόσο φαγητό χρειάζεστε πραγματικά και πως είναι η αίσθηση όταν έχετε χορτάσει. Θα τρώτε αρκετά αργά ώστε να μπορείτε πραγματικά να νιώθετε την αίσθηση του κορεσμού.

Επιπλέον θα μάθετε να φροντίζετε τον εαυτό σας με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, θα κάνετε περιπάτους στη φύση, θα απολαμβάνετε χαλαρωτικά αφρόλουτρα, θα κάνετε μαθήματα χορού και θα απολαμβάνετε να κινείτε το σώμα σας με αισθησιακό τρόπο. Θα είστε σε θέση να δώσετε στον εαυτό σας ευχαρίστηση με τρόπους που θα μπορείτε πραγματικά να την αφομοιώσετε.

Ως αποτέλεσμα, θα αρχίσετε να χάνετε βάρος και πλέον θα μπορείτε να το διατηρήσετε. Σταδιακά, θα χαλαρώσει το μέρος σας που «ενδίδει», που χρειάζεται απεγνωσμένα να σας «παραγεμίζει» για να παρηγοριέστε, οπότε θα μπορείτε να τρώτε κυρίως όταν πραγματικά πεινάτε και να σταματάτε όταν νιώθετε ικανοποιημένη. Ό,σο περισσότερο βάρος χάνετε, τόσο περισσότερο θα απολαμβάνετε τις σωματικές δραστηριότητές σας (χορό, πεζοπορία κλπ.) και ό,σο μεγαλύτερη ευχαρίστηση παίρνετε από τις δραστηριότητές σας, τόσο λιγότερο θα χρειάζεται να την παίρνετε από το φαγητό. Έτσι. θα αρχίσει να λειτουργεί ένας θετικός κύκλος!

Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Σωματική & Gestalt Ψυχοθεραπεύτρια (ECP), Συντονίστρια Σχολών Γονέων, Επόπτρια Σωματικής Ψυχοθεραπείας, http://www.psychotherapeia.net.gr