Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Ο προσδιορισμός της ταυτότητας του εφήβου

Ο προσδιορισμός της ταυτότητας του Εγώ

Κανένα Εγώ δεν μπορεί να αναπτυχθεί έξω από τις κοινωνικές διαδικασίες που προσφέρουν πρότυπα και ρόλους. Όμως το υγιές και δυνατό άτομο προσαρμόζει αυτούς τους ρόλους στις διαδικασίες του δικού του Εγώ, διατηρώντας έτσι την κοινωνική διαδικασία στη ζωή.

Οι έφηβοι αντιμετωπίζοντας την επανάσταση της φυσιολογίας μέσα τους και βρισκόμενοι μπροστά σε καθήκοντα ενηλίκων, ενδιαφέρονται βασικά για το πώς φαίνονται στα μάτια των άλλων σε σύγκριση με αυτό που οι ίδιοι αισθάνονται ότι είναι και για το πώς θα συνδέσουν τους ρόλους και τις επιδεξιότητες που έχουν αναπτύξει με τα τρέχοντα επαγγελματικά πρότυπα. Αναζητώντας μια αίσθηση συνέχειας και ομοιότητας, δίνουν αναγκαστικά πολλές μάχες που είχαν ξαναδώσει και τα προηγούμενα χρόνια, ακόμα και αν χρειαστεί να θεωρήσουν καλοπροαίρετους ανθρώπους σαν αντιπάλους.

Αυτό που συχνά προκαλεί διαταραχή στους εφήβους, είναι η ανικανότητα να κατασταλάξουν σε κάποια επαγγελματική ταυτότητα.

Για να διατηρήσουν τη συνοχή τους, μπορεί να ταυτιστούν υπερβολικά με τους ήρωες των μαζών ή των συμμοριών και να χάσουν φαινομενικά την ταυτότητά τους.

Ο εφηβικός έρωτας είναι βασικά μια απόπειρα να καταλήξει ο νέος στον ορισμό της ταυτότητάς του, προβάλλοντας μια ασαφή εικόνα του Εγώ του σε κάποιον άλλο. Γι’ αυτό ο εφηβικός έρωτας περιορίζεται συχνά μόνο στις συζητήσεις.

Οι έφηβοι μπορεί να είναι φοβερά σκληροί για τον αποκλεισμό εκείνων που είναι διαφορετικοί στο χρώμα του δέρματος ή στην πολιτιστική καταγωγή, στα γούστα και το ταλέντο και στις λεπτομέρειες του ντυσίματος και των χειρονομιών που προσδιορίζουν εκείνους που ανήκουν στην παρέα. Αυτό είναι η άμυνά τους ενάντια σε κάποια σύγχυση της ταυτότητας. Βοηθούν ο ένας τον άλλο για να κάνουν κλίκες, για να κάνουν στερεότυπους τους εαυτούς τους, τα ιδανικά τους και τους εχθρούς τους. Δοκιμάζουν μεταξύ τους την ικανότητά τους να είναι πιστοί.

 


Έφηβος και ηθικές αξίες

Για να μπορέσουν οι έφηβοι να κρατήσουν την αίσθηση της ταυτότητας, χρειάζεται να έχουν εμπιστοσύνη σε μερικές σταθερές αξίες, ιδιαίτερα στο σημερινό κόσμο που αλλάζει συνεχώς.

Μερικοί έφηβοι μπορούν να δεχτούν τους νόμους ενώ άλλοι παρασύρονται και τους παραβιάζουν. Άλλοι τους σέβονται μόνο από το φόβο της τιμωρίας. Σ’ αυτές τις τάσεις παίζει ρόλο η βοήθεια που έχουν από τη οικογένεια. Αν οι γονείς είναι κοντά στα παιδιά και αποτελούν μοντέλα συνέπειας ηθικών συμπεριφορών, τότε τα παιδιά εσωτερικεύουν εύκολα τους ηθικούς νόμους. Πολλές φορές ο έφηβος δείχνει ενδιαφέρον για κάποιες αξίες π.χ. για την ειρήνη, όχι τόσο για τη σκέψη που έχει γύρω απ’ αυτά τα θέματα, όσο γιατί εκφράζουν μια εσωτερική ψυχολογική ανάγκη για ειρήνη, μέσα από το φόβο του για τις παρορμήσεις επιθετικότητας που έχει.


Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr