Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Έφηβος και σεξουαλικότητα

Πριν το παιδί γίνει ώριμο για σεξουαλική επαφή, η σεξουαλική ενόρμηση μπαίνει σε λειτουργία με διάφορες μορφές, μια από τις οποίες είναι ο αυνανισμός.
Ο αυνανισμός είναι μια φυσιολογική συμπεριφορά του νέου ατόμου και δεν είναι βλαβερός αν ολοκληρώνεται και δεν διαταράσσεται η ικανοποίηση.

Οι βλάβες προέρχονται από την αναστολή της ομαλής πορείας της σεξουαλικής διέγερσης. Σωματικές και ψυχικές βλάβες προκαλούνται επίσης και από τα αισθήματα ενοχής και άγχους που συνοδεύουν συχνά τον αυνανισμό. Πρόκειται για μια νευρολογική εκφόρτιση και μια διέξοδο του παιδιού.

Από τη στιγμή που ο έφηβος φτάσει σε σεξουαλική ωριμότητα, ο αυνανισμός δεν είναι πια η φυσική μορφή της σεξουαλικής δραστηριότητας, χωρίς να σημαίνει ότι οι νέοι που δεν έχουν ερωτικό σύντροφο δεν μπορούν να καταφεύγουν σ’ αυτόν.

Η σεξουαλική συμπεριφορά διαφέρει από έφηβο σε έφηβο. Άλλοι σκέφτονται συνέχεια το σεξ, άλλοι απορροφώνται από άλλα ενδιαφέροντα και ασχολούνται ελάχιστα και άλλοι δημιουργούν μια μόνιμη σχέση.

Στα αγόρια, η σεξουαλική παρόρμηση συγκεντρώνεται στα γεννητικά όργανα, ενώ τα περισσότερα κορίτσια συνδέουν τη σεξουαλικότητα με την αγάπη, την τρυφερότητα, τη σιγουριά και την αυτοεκτίμηση.

Αν διακοπεί μια ερωτική τους σχέση, οι έφηβοι νιώθουν πόνο και μελαγχολία αλλά συνήθως την ξεπερνούν γρήγορα.

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Μεγάλος αριθμός παιδιών πληροφορούνται όσα αφορούν το θέμα σεξουαλικότητα από τους φίλους, τα περιοδικά, τα βιβλία, την τηλεόραση κ.λ.π. και συχνά αυτές οι πληροφορίες είναι διαστρεβλωμένες και τόσο άσχημα δοσμένες ώστε δημιουργούνται προβλήματα και δυσάρεστες καταστάσεις στους νέους.

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι μια μακρόχρονη διαδικασία και όχι μια ενημέρωση της στιγμής. Σε κάθε ηλικία το παιδί χρειάζεται να μαθαίνει γύρω από τη σεξουαλικότητα αυτά που ανταποκρίνονται στην ηλικία του και στις ανάγκες της συγκεκριμένης περιόδου της ζωής του. Η διαπαιδαγώγηση πρέπει να αρχίσει από νωρίς και να γίνεται σωστά, με διάθεση, με κατανόηση, με ειλικρίνεια.

Φτάνοντας στην εφηβεία και στη σεξουαλική ωριμότητα, ο νέος έχει δικαίωμα να γνωρίζει τα πάντα για το σώμα του και τις ανάγκες του. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση θα τον βοηθήσει να ζήσει μια ισορροπημένη ζωή.

Είναι σκόπιμο να γνωρίζουμε ότι μια υγιεινή σεξουαλική ζωή, πλήρως ικανοποιητική, αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για μια ψυχική ισορροπία. Όσοι την έχουν, δουλεύουν καλύτερα, σκέφτονται με πιο σαφή τρόπο, έχουν μεγαλύτερη ζωτικότητα και ζουν με περισσότερη χαρά.

Μια από τις κύριες λειτουργίες της σεξουαλικότητας είναι η ρύθμιση της έντασης του νου και του σώματος έτσι ώστε ολόκληρος ο ψυχοφυσικός οργανισμός να λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο, με τον πιο υψηλό βαθμό αποτελεσματικότητας και ευτυχίας.


Η εξάλειψη της σεξουαλικότητας, καταλήγει σε μια μείωση της προσωπικής ικανότητας του καθένα να πραγματοποιεί μια κατάσταση ευχαρίστησης.

Βέβαια, ένα μέρος της ενέργειας των σεξουαλικών ενστίκτων μπορεί να μετουσιωθεί, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς που να μην είναι αναγκαστικά η ικανοποίηση των σεξουαλικών επιθυμιών. Όμως η μετουσίωση πετυχαίνει περισσότερο σ’ αυτούς που είναι σε θέση να ικανοποιήσουν τη σεξουαλική παρόρμηση απ’ ευθείας και ολοκληρωτικά. Αυτό συμβαίνει γιατί η ανικανοποίητη σεξουαλικότητα, μπλοκαρισμένη και καταπιεσμένη, εμποδίζει τη μετουσίωση, παρεμβαίνοντας στην εργασία και την κάνει ανιαρή και αργή ή πυρετώδη και εξαγριωμένη. Με ανάλογο τρόπο, η σκέψη γίνεται στείρα φαντασία που δεν οδηγεί στην πράξη. Αντίθετα, μια αποτελεσματική δουλειά και μια δημιουργική σκέψη πραγματοποιείται από εκείνους που έχουν μια ευτυχισμένη σεξουαλική ζωή με πλήρη ικανοποίηση των σεξουαλικών απαιτήσεων.

Σε ορισμένες περιπτώσεις και σε ειδικές συνθήκες, μια κατάσταση ανάγκης απορροφά το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας, οπότε η σεξουαλικότητα αποσύρεται, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο όταν η κατάσταση το απαιτεί αντικειμενικά και όχι σαν φυγή από τη σεξουαλική εμπειρία.

Οποιοσδήποτε παιδαγωγός που έχει σαν σκοπό να βοηθήσει τους νέους να αποκτήσουν τη δικιά τους ανώτερη ικανότητα σε σχέση με τη δουλειά και τη ζωή, χρειάζεται να τους οδηγήσει προς τη πραγματοποίηση μια υγιούς σεξουαλικής ζωής. Πρέπει να τους εξηγήσει τι ακριβώς είναι μια υγιής σεξουαλικότητα.


Αν οι νέοι δέχονται ένα τέτοιο είδος γνώσης και καθοδήγησης ώστε να μην ντρέπονται για τα σώματά τους και τις σεξουαλικές τους επιθυμίες, θα είναι σε θέση να κατακτήσουν ένα μέρος των δικαιωμάτων τους μέσω μιας προσωπικής τους πάλης και αναζήτησης.


Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr