Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Oμάδα στήριξης & ενδυνάμωσης εφήβων

Η ομάδα εφήβων έχει σκοπό την ενδυνάμωση του Εγώ του εφήβου που θα τον βοηθήσει να προστατεύσει τον εαυτό του από καταστροφικές εμπειρίες.

Οι ασκήσεις νευροφυτοθεραπείας και βιοενέργειας, το ψυχόδραμα, η τεχνική Gestalt και η ζωγραφική, τον βοηθούν να συνειδητοποιήσει τη σωματική και συναισθηματική του κατάσταση. Βασικό ρόλο σ’ αυτό παίζουν και οι διαπροσωπικές σχέσεις.

Είναι σημαντικό ο έφηβος να συνειδητοποιήσει τη δυνατότητα έκφρασης του σώματός του. Ο έφηβος αρχίζει να ελέγχει και να μπλοκάρει το σώμα του επειδή το απαιτεί η οικογένεια και το σχολείο. Συνδέει την ανάπτυξη του σώματος με την ωριμότητα και αναπτύσσει ένα έντονο εσωτερικό Υπερεγώ με αποτέλεσμα η ζωή του να κινείται μέσα στα "πρέπει".

Οι έφηβοι έχουν τη τάση να σκύβουν τις πλάτες κυρίως από τη στάση που παίρνουν όταν κάθονται στο θρανίο, στην τηλεόραση κ.λ.π. Τα κορίτσια έχουν την τάση να κρύβουν την ανάπτυξη του στήθους. Η κίνηση του σώματος είναι μονότονη, κινούνται όλοι στον ίδιο ρυθμό όπως στα κλαμπ. Ντύνονται ομοιόμορφα, μιμούνται τους συνομηλίκους. Η ομοιομορφία φτάνει σχεδόν ως την αποπροσωποποίηση. Άρα η δουλειά με το σώμα των εφήβων χρειάζεται επιμονή και υπομονή ώσπου να σπάσει η ακαμψία που έχει σε πολλές δραστηριότητες.

Οι ασκήσεις γείωσης βοηθούν στο να πάρει το σώμα τους μια καλή στάση και κυρίως να έχουν μια καλή επαφή με την πραγματικότητα.

Συνειδητοποιώντας τις εντάσεις του σώματος, χαλαρώνουν και έρχονται σε επαφή με τον εαυτό τους και το περιβάλλον και ανακαλύπτουν τις δυνατότητες έκφρασης του σώματος.

Η δουλειά με τα συναισθήματα ξεκινά πρώτα από τους φόβους, μετά με την επιθετικότητα και τελευταία με την αποδοχή ή απόρριψη του εαυτού.

Ζωγραφίζοντας το σώμα τους, οι έφηβοι μπορεί να το παρουσιάσουν όπως είναι, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν επίγνωση του εαυτού τους. Μπορεί να το ζωγραφίσουν μεγαλύτερο, εκφράζοντας έτσι το μέγεθος των ευθυνών που έχουν φορτωθεί από την οικογένεια και το σχολείο.

Παιδιά που οι γονείς τους δεν τους είχαν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον όταν ήταν μικρά, ζωγραφίζουν τον εαυτό τους μεγαλύτερο από τους γονείς, κυρίως από τη μητέρα, και αυτό δείχνει μια σύγχυση με την ταυτότητα σε σχέση με τους γονείς και το σχολείο.

Επίσης, ζωγραφίζουν τα όνειρά τους και τα αντιθετικά τους συναισθήματα. Μια τέτοια άσκηση είναι: "Νιώστε δύο αντιθετικά συναισθήματα, εκφράστε τα στο πρόσωπό σας και ζωγραφίστε τα".

Στην ομάδα εφήβων, γίνεται δουλειά και με τη δυναμική που θα εκδηλωθεί σε σχέση με τη οικογένεια και το σχολείο.

Ο έφηβος που δεν έχει έντονα ψυχολογικά προβλήματα, δεν μεταβιβάζει μέσα στην ομάδα τις γονεϊκές φιγούρες στον θεραπευτή αλλά τον αισθάνεται σαν κάτι το ιδανικό π.χ. σαν έναν καλό καθηγητή.


Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr