Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Νέα μητέρα: Τι χρειάζεται να ξέρω για το μωρό μου;

Η συμπεριφορές που εκδηλώνουν τα παιδιά σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο, είναι, στο μεγαλύτερό τους μέρος, φυσιολογικές. Φυσικά, κάθε παιδί είναι μοναδικό και μεγαλώνει με το δικό του ρυθμό. Ως γονείς, χρειάζεται να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες για τη συμπεριφορά και τις ικανότητες των παιδιών σας.

Περισσότερα...

Η σημασία του πρωταρχικού δεσμού (ή δεσμού προσκόλλησης) μητέρας-βρέφους

Σύμφωνα με τη θεωρία του John Bowlby (1969), πρωταρχικός δεσμός ή δεσμός προσκόλλησης είναι ο ισχυρός συναισθηματικός δεσμός που αναπτύσσει το βρέφος προς το κύριο πρόσωπο που το φροντίζει (συνήθως η μητέρα). Ας δούμε πως διαμορφώνεται και πως λειτουργεί αυτή η πρώιμη σχέση πρόσδεσης του παιδιού με τη μητέρα/φροντιστή).

Περισσότερα...

Η ασφαλής προσκόλληση, βάση για ψυχική ισορροπία και υγιείς σχέσεις

Ασφαλής προσκόλληση (πρόσδεση/πρωταρχικός δεσμός) είναι η υγιής διαδικασία συναισθηματικού δεσμού μητέρας-παιδιού που περιγράφεται εδώ. Είναι ένας δεσμός συναισθηματικής ασφάλειας και κατανόησης που διασφαλίζει τη θέση του μωρού στον κόσμο και δημιουργεί την ασφαλή βάση για να ξεκινήσει το παιδί να εξερευνά τον κόσμο.

Περισσότερα...

Η ανασφαλής-αποφευκτική προσκόλληση προμηνύει δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις

Όπως αναφέρει ο Siegel (1999), η ανασφαλής-αποφευκτική προσκόλληση είναι αρκετά συνήθης στην κοινωνία μας και προδιαθέτει πολλούς ενήλικες με αυτό το υπόβαθρο, να έχουν διαταραγμένες σχέσεις εγγύτητας. Ωστόσο, είναι ένα σχετικά προσαρμοσμένο και λειτουργικά οργανωμένο μοτίβο που μπορεί να αλλάξει και να εξελιχθεί στην πάροδο του χρόνου με την απόκτηση επίγνωσης μέσω συμβουλευτικής, ψυχοθεραπείας ή εκμάθησης σχεσιακών δεξιοτήτων.

Περισσότερα...

Η ανασφαλής-αμφιθυμική προσκόλληση, προάγγελος συνεξαρτώμενης προσωπικότητας

Η ανασφαλής-αμφιθυμική προσκόλληση είναι για μια παραλλαγή της ανασφαλούς προσκόλλησης. Σε αυτή τη δυναμική, η μητέρα είναι ασυνεπής και απρόβλεπτη ως προς την ανταπόκρισή της στο μωρό/νήπιο. Όπως αναφέρει ο D. Siegel (1999), μπορεί είτε να δημιουργεί υπερδιέγερση στο παιδί ή να αδυνατεί να το βοηθήσει να «εμπλακεί» (να συμμετέχει) σε μια σχέση μαζί της.

Περισσότερα...

Η Αποδιοργανωμένη/αποπροσανατολισμένη προσκόλληση διαμορφώνει αντίστοιχη προσωπικότητα

Η Αποδιοργανωμένη/αποπροσανατολισμένη προσκόλληση είναι μια πιο σοβαρή έκβαση προσκόλλησης όπου η μητέρα είναι είτε αμελής ή κακοποιητική ή και τα δύο. Πιθανότατα η μητέρα, όπως αναφέρει η Pat Ogden (2006), έχει δικά της ψυχολογικά θέματα, τραύματα, βιώματα κακοποίησης που δεν τα έχει επεξεργαστεί. Οι ενέργειες της μητέρας προς το παιδί είναι είτε εκφοβιστικές ή φοβισμένες ή δείχνουν σύγχυση ρόλου.

Περισσότερα...

Νηπιακή ηλικία: Αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, συμπεριφορές και πως να τις διαχειριστείτε

1 ως 2 ετών – το στάδιο της πράξης

Είναι μια περίοδος μεγάλων αλλαγών. Το παιδί αρχίζει να περπατάει και να μιλάει. Το περπάτημα αλλάζει τα πάντα. Το παιδί τώρα μπορεί να πάει όπου θέλει. Μπορεί να πιάσει αντικείμενα που δεν μπορούσε πριν. Είναι ενθουσιασμένο μ’ αυτή την ανεξαρτησία και ξεκινά να εξερευνά τον κόσμο γύρω του, αγγίζοντας, δοκιμάζοντας, κοιτάζοντας και ακούγοντας.

Περισσότερα...

Προσχολική ηλικία: χαρακτηριστικά, συμπεριφορές και τρόποι αντιμετώπισης

3 ως 5 χρόνων – το στάδιο της αυτοεπίγνωσης και της φαντασίας

Σ’ αυτή την ηλικία, το παιδί έχει επίγνωση του εαυτού του και της θέσης του στον κόσμο αλλά απολαμβάνει και τη χρήση της φαντασίας του. Στη διάρκεια αυτού του σταδίου, το παιδί θ’ αρχίσει να διεκδικεί την ταυτότητά του και να μαθαίνει ότι η συμπεριφορά έχει συνέπειες και ότι επιδρά και στους άλλους.

Περισσότερα...

Σχολική ηλικία: ιδιαίτερα γνωρίσματα, συνήθεις συμπεριφορές και τρόποι διαχείρισης

5 ως 9 ετών - το στάδιο της δομής και των ορίων

Είναι ένα σημαντικό στάδιο γιατί αποτελεί τη γέφυρα ανάμεσα στην παιδική ηλικία και την εφηβεία. Σ’ αυτή τη φάση, τα παιδιά ξεκινούν το σχολείο και χρειάζεται να μάθουν να τα καταφέρνουν μόνα τους χωρίς τους γονείς τους, να συνυπάρξουν με πολλά νέα παιδιά, να ακολουθήσουν καινούρια προγράμματα και να ανταποκριθούν στις προσδοκίες πολλών νέων ενηλίκων.

Περισσότερα...

Προεφηβική ηλικία: χαρακτηριστικά, συμπεριφορές και τρόποι αντιμετώπισης

10 ως 13 ετών

Το παιδί πρόκειται να μπει στην εφηβεία και θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές. Το σώμα του θα αλλάξει καθώς προετοιμάζεται για την ενηλικίωση. Όμως εξακολουθεί να είναι παιδί και αυτή η κατάσταση μπορεί να επιφέρει σύγκρουση μέσα στην οικογένεια.

Περισσότερα...

Η εκπαίδευση της τουαλέτας

Γενικά, οι ενδείξεις ότι το παιδί είναι έτοιμο για την εκπαίδευση της τουαλέτας, εμφανίζονται από την ηλικία των δύο ετών περίπου, αν και κάποια παιδιά μπορεί να είναι έτοιμα νωρίτερα. Τα περισσότερα παιδιά σταματούν τη νυχτερινή ενούρηση μέχρι το πέμπτο έτος αλλά αυτό μπορεί να καθυστερήσει και μέχρι το όγδοο έτος.

Περισσότερα...