Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Πως θα μειώσετε τον ανταγωνισμό και τους καυγάδες των παιδιών σας – Μέρος Β

Βοηθήστε τα παιδιά να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους.

Για να μπορέσουν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους πρέπει πρώτα να τα αναγνωρίσουν. Μέσα στην καθημερινότητα μπορείτε να παρατηρείτε τα συναισθήματα των παιδιών σας και να κάνετε κάποια σχόλια γι’ αυτά, χωρίς κριτική.

Δεν χρειάζεται να λύσετε τα προβλήματά τους ή να κάνετε κάτι για να ξεπεράσουν αυτό που νιώθουν. Απλά δώστε αναγνώριση στα συναισθήματα, ώστε να το κάνουν κι αυτά.

Παραδείγματα:

«Είναι τόσο απογοητευτικό όταν δουλεύεις σκληρά για κάτι και αυτό να καταστρέφεται έτσι. Σίγουρα είσαι θυμωμένος.».

«Αναρωτιέμαι αν ένιωσες ζήλεια όταν ο φίλος σου έφυγε με το άλλο παιδί»

Καλλιεργήστε την ενσυναίσθηση στα παιδιά σας.

Το πιο βασικό είναι να δείχνετε εσείς ενσυναίσθηση για τα συναισθήματά τους, ώστε να μπορέσουν κι αυτά να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για τους άλλους. Επίσης, μπορείτε να αναφέρεστε στα συναισθήματα άλλων παιδιών.

Παραδείγματα:

«Κοίταξε το Γιάννη. Κλαίει. Νομίζω ότι πληγώθηκε.»

«Αυτό το κοριτσάκι είναι σίγουρα θυμωμένο. Γιατί άραγε;»

«Η Μαρία πληγώθηκε. Μήπως μπορούμε να κάνουμε κάτι για να τη βοηθήσουμε να νιώσει καλύτερα;»


Μάθετε στα παιδιά ότι ο θυμός είναι μια αντίδραση στη ματαίωση μιας ανάγκης ή στο φόβο.

Η αναγνώριση των υποκείμενων συναισθημάτων είναι ακόμη πιο αποτελεσματική στην διαχείριση του θυμού, απ’ ότι η απλή επισήμανση του.

Παραδείγματα:

«Βλέπω ότι είσαι θυμωμένος με το Νίκο. Αναρωτιέμαι μήπως πληγώθηκες επειδή σου είπε ότι λες χαζομάρες.»

Όταν το παιδί λέει, για τον αδερφό του «Τον μισώ!», μπορείτε να του πείτε: «Είσαι τόσο θυμωμένος με τον αδερφό σου τώρα, που αισθάνεσαι σα να τον μισείς. Κάποιες φορές, όταν είμαστε πολύ θυμωμένοι, νιώθουμε μίσος ακόμη και για ανθρώπους που αγαπάμε. Πάμε να πούμε στον αδερφό σου πόσο πληγωμένος είσαι που σε χτύπησε και πόσο θυμώνεις μ’ αυτό ώστε δεν θέλεις καν να παίξεις μαζί του.»

Συζητήστε ιδιωτικά με τον επιτιθέμενο για ποιο λόγο θυμώνει τόσο πολύ με τον αδερφό του, ώστε να τον πληγώνει. Μήπως φοβάται ότι εκείνος παίρνει περισσότερη αγάπη; Ή μήπως θέλει απλά να κάνει το δικό του και δεν τον αποθαρρύνουν οι συνέπειες που δέχεται για τη συμπεριφορά του;

Ένα οκτάχρονο παιδί είναι σε θέση να ελέγξει το θυμό του αλλά από την άλλη πλευρά, τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία συχνά χτυπάνε τα αδέρφια τους, ακόμη κι αν δεν θα χτυπούσαν ποτέ κάποιον άλλο. Καθρεφτίστε τα συναισθήματά του, δείξτε ενσυναίσθηση και βοηθήστε το να μάθει να διαχειρίζεται το θυμό του με κατάλληλο τρόπο.

Αν είναι το μεγαλύτερο παιδί, υπενθυμίστε του ότι ως μεγαλύτερο, όπως έχει περισσότερα προνόμια (π.χ. να κοιμάται πιο αργά), έχει και μεγαλύτερη ευθύνη στο να μην χτυπάει ποτέ ένα μικρότερο παιδί. Τονίστε του ότι μπορεί να ζητήσει τη βοήθειά σας αν θέλει να επιλύσει ένα πρόβλημα με τον αδερφό του και πείτε του με ήρεμο αλλά σταθερό τρόπο ότι περιμένετε απ’ αυτό να ελέγχει τις αντιδράσεις του, να εκφράζεται με λόγια και να μην αγγίζει επιθετικά τον αδερφό του.


Μάθετε στα παιδιά υγιείς τεχνικές αυτοδιαχείρισης.

Οι περισσότεροι από μας, δεν μάθαμε ως παιδιά, να ρυθμίζουμε τα συναισθήματά μας οπότε δεν αποτελούμε καλό πρότυπο χρήσης τέτοιων δεξιοτήτων. Κάποια στιγμή όταν είναι ήρεμα, μπορείτε να παίξετε μαζί τους, φτιάχνοντας μια λίστα με υγιείς τρόπους διαχείρισης θυμού.

Παραδείγματα:

«Παίζω ντραμς»

«Γράφω στο ημερολόγιό μου πόσο θυμωμένος είμαι»

«Σκάβω μια τρύπα στην πίσω αυλή και θάβω το θυμό μου»

«Αναπνέω και μετράω ανάποδα από το 10 ως το 1»

«Βάζω ακουστικά και χορεύω με δυνατή μουσική»

«Κλωτσάω τη μπάλα» κοκ.

Κάνετε ξεκάθαρο ότι δεν είναι αποδεκτό να χτυπάμε, να γρατζουνάμε, να τσιμπάμε τους άλλους. Τοποθετήστε τη λίστα στο ψυγείο και αναφερθείτε σ’ αυτήν μπροστά τους, όταν θυμώνετε, για να τους δώσετε το παράδειγμα.

Σκεφτείτε μαζί με τα παιδιά σας ιδέες για το πώς μπορούν να χαλαρώσουν το θυμό των άλλων ώστε να επιλύουν ήρεμα τις συγκρούσεις.

Μπορείτε να φτιάξετε μια λίστα με τέτοιους τρόπους και να την κολλήσετε στο ψυγείο.

Παραδείγματα:

«Δείχνουμε αναγνώριση στη δική τους οπτική.»

«Εκφράζουμε τις ανάγκες μας χωρίς να τους επιτιθέμαστε.»

«Διατηρούμε το σεβασμό προς αυτούς.»

«Παραμένουμε στο τρέχον θέμα και δεν φέρνουμε στην επιφάνεια παλιές συγκρούσεις.»


Να θυμάστε ότι είναι παιδιά.

Το ότι το παιδί χτυπάει τον αδερφό του, δεν σημαίνει ότι θα γίνει δολοφόνος. Είναι σημαντικό να μην επιτρέπετε την κακή συμπεριφορά προς τους άλλους αλλά χρειάζεται να δείχνετε κατανόηση και πίστη ότι το παιδί σας θα μάθει. Χρειάζεται το παιδί να το ακούσει από σας ότι δεν είναι κακό άτομο, απλά νεαρό.

Παραδείγματα:

«Όλα τα παιδιά θυμώνουν με τ’ αδέρφια τους κάποιες φορές. Θα είναι πιο εύκολο καθώς μεγαλώνεις να θυμάσαι πώς να έχεις έλεγχο στις αντιδράσεις σου όταν θυμώνεις, ώστε να βρίσκεις τη λύση.»

Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr