Παναγιώτα Κυπραίου - Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική Γονέων
Καλωσήρθατε στην Ιστοσελίδα μου Leaf Leaf

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Η απόδοση στα ελληνικά, η σύνθεση και επιμέλεια ανήκει στην κάτοχο της ιστοσελίδας. Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση τους επιτρέπεται μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία της κατόχου και τον διαδικτυακό τόπο.


Top

Από πού προέρχεται ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα βασικό ανθρώπινο συναίσθημα που ο πραγματικός του σκοπός είναι να μας βοηθά να προστατεύουμε τον εαυτό μας. Για τους προγόνους μας, ο θυμός ήταν πολύ σημαντικός για την επιβίωσή τους γιατί απελευθερώνει κρυμμένη φυσική και συναισθηματική ενέργεια για την προστασία του όντος σε κατάσταση επείγοντος. Είναι μια φυσική αμυντική αντίδραση σε απειλές, σε αντιλαμβανόμενη απώλεια και στην επιθετικότητα των άλλων.

Ωστόσο, ο θυμός εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους, κάποιοι από τους οποίους μπορεί να είναι καταστροφικοί. Ακόμη κι αν κάποιος μπορεί να τον καταπιέσει, ο θυμός που στρέφεται προς τα μέσα (προς τον εαυτό) μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη. Όταν δεν μπορούμε να διαχειριστούμε το θυμό μας, είμαστε στο έλεος όλων όσων συνοδεύουν το θυμό.

Ο θυμός είναι υγιής όταν:

  • Μπορείς να μιλάς γι’ αυτόν στους ανθρώπους γύρω σου.
  • Δεν τον χρησιμοποιείς για να χειριστείς, να ελέγξεις, να εκφοβίσεις ή να τιμωρήσεις τους άλλους.
  • Μπορείς να τον αναγνωρίσεις και να ασχοληθείς μ’ αυτόν.
  • Μπορείς να τον ελέγξεις και να τον αφήσεις να φύγει.
  • Κατανοείς την άποψη του άλλου και την σέβεσαι, παρότι δεν συμφωνείς μ’ αυτήν.

Ο θυμός δεν είναι υγιής όταν:

  • Καταπιέζεις συναισθήματα που πιστεύεις ότι είναι ακατάλληλα, π.χ. θλίψη..
  • Είσαι απογοητευμένος από τον εαυτό σου, τους άλλους ανθρώπους και τον κόσμο.
  • Κατηγορείς άλλους για τα δικά σου λάθη και ατυχίες.
  • Νιώθεις πιο άνετα με θυμωμένους και επιθετικούς ανθρώπους.
  • Επιμένεις να συντηρείς το θυμό σους χωρίς λόγο.

Ο μη υγιής θυμός επηρεάζει σημαντικά το μυαλό, τη ψυχή και το σώμα. Είναι απαραίτητο να βρίσκουμε τρόπους να διαχειριζόμαστε το θυμό μας αντί να τον κρατάμε κρυμμένο, γιατί ο καταπιεσμένος θυμός μπορεί να ξεσπάσει σε έκρηξη.

Συχνά υπάρχει ένα βαθύτερο εσωτερικό και εξωτερικό έναυσμα για το θυμό:

  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση. Κάποιοι άνθρωποι έχουν σύμπλεγμα κατωτερότητας και πιστεύουν ότι μπορούν να καταφέρουν λίγα πράγματα ή τίποτα. Είτε αποφεύγουν τη σύγκρουση ή φέρονται σαν θερμόαιμοι ταύρο, γιατί πιστεύουν ότι η ζωή είναι άδικη. Το σύμπλεγμα κατωτερότητας μπορεί να οδηγήσει στη συσσώρευση πολύ καταπιεσμένου θυμού για τους ανθρώπους και τον κόσμο.
  • Απογοήτευση/ματαίωση. Η απογοήτευση είναι συνήθης αιτία θυμού κι αν δεν μπορείς να βρεις τρόπο να λύσεις τα θέματα που σε απογοητεύουν, είναι εύκολο να είσαι συνέχεια θυμωμένος.
  • Ζήλεια. Η ζήλεια είναι ισχυρό συναίσθημα και αν δεν την χειριστείς αποτελεσματικά, ο θυμός είναι επικείμενος.
  • Μη συγχώρεση. Το να φέρεις μέσα σου έστω και λίγη μνησικακία, μπορεί να οδηγήσει σε έντονο θυμό. Ο θυμός που διεγείρεται από τη μη συγχώρεση μπορεί να σιγοβράζει. Εκδηλώνεται πάντα όταν θυμάσαι άσχημα πράγματα που σου έχουν επιβληθεί.
  • Φόβος. Όταν φοβάσαι υπερβολικά για πολλά πράγματα στη ζωή, μπορεί να θυμώνεις εύκολα. Ο φόβος μαστίζει τη ζωή μας και μπορεί να μας εμποδίζει να ζήσουμε μια πλήρη ζωή.

Ο θυμός μπορεί επίσης να προκύψει όταν παραβιάζονται οι προσωπικές σου πεποιθήσεις. Για παράδειγμα, όταν

  • Ξέρεις ότι κάποιος χτυπάει τη γυναίκα του, απλά επειδή πιστεύει ότι εκείνη τον θύμωσε.
  • Συναντάς έναν οδηγό που πιστεύει ότι όλος ο δρόμος είναι δικός του.
  • Βρίσκεις ένα παιδί που το εγκατέλειψαν οι γονείς του.

 

Παναγιώτα Δ. Κυπραίου, Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.psychotherapeia.net.gr